Komunikace a prosazování změn
Komunikace a prosazování změn
Tento článek vznikl ze semináře z 28.2 2015 jak lidem
sdělovat změny.
1.
Jak komunikovat změny kolegům, a podřízeným
2.
Co dělat, aby lidé změnu přijali
3.
Co dělat, když lidé změnu nepřijímají
Zajímá vás to?
Navštivte náš web, www.firemní-sociologie.cz, kde se
dozvíte více. Pokud máme času, objednejte si nás na workshop, seminář, jste-li
manažer, rádi vám nabídneme individuální poradenský den.
Kontakt:
e-mail na nás vojtech.bednár@firemni-sociolog.cz
telefon 731 782 385
Jak účinně komunikovat změny
Tip 1: Lidé změnu nechtějí
Změna je život, změnu musíte mít rádi, změnu musíte chtít,
Tyto a další věci, často slýcháte a možná i říkáte, ale nic z nich není
pravda. Naprostá většina lidí změny nechce, změn se bojí a změny odmítá. Pokud
o tom víme, a pokud se na to dovedeme připravit, máme výhodu.
Tip 2: Srozumitelná komunikace
Klíčovým elementem úspěšné komunikace změny je, aby byla
všem zúčastněným srozumitelná. Každá snaha změnu bagatelizovat, zamluvit,
nedostatečně vysvětlit, svést pozornost z podstatného faktoru, nebo se
vymluvit ze zodpovědnosti vede k větším a větším problémům. Je naprosto
nezbytné, abychom za změnu, kterou máme komunikovat převzali zodpovědnost, a
abychom ji srozumitelně vysvětlovali všem. Klíčové věci je nezbytně nutné
opakovat, klidně stále dokola.
Tip 3: Podstatné nejdříve, vše dohromady
Nemá nejmenší smysl snažit se kolegům či podřízeným změnu „dávkovat“.
Podstatné věci by měli slyšet jako první, vše důležité pak dohromady. Odsouvaní
důležitých faktorů nakonec, anebo jejich odcházení vede k chybám v porozumění
změny – ty nechceme.
Tip 4: Zpětná vazba nezbytná
Aktivně se ptejte, zda všichni změnám rozuměli, a zda je
všichni chápou. Nestačí spokojit se s tím, že „ano, rozuměli“, je potřeba se
přesvědčit. Lidé mají tendenci změny vytěsňovat, pamatujte na to. Současně je
dobré ptát se jich na jejich názor (viz dále).
Tip 5: Hledejte spojence
Ne všichni jsou proti každé změně, a mezi těmi, kteří jsou
proti se dříve, nebo později najde člověk, který podlehne. Takový člověk nám
může pomáhat s komunikací, může se stát naším prostředníkem, a na druhé
straně důvěrníkem. Není podstatné, aby uměl odpovědět na každou otázku, je
podstatné, aby byl schopen každou otázku přijmout, a podat dál.
2. Co dělat, aby lidé změnu přijali (prosazení změn)
Tip 1: postoj autority
Prvním krokem k vyvolání účinného odporu proti změně
je, dáváme-li najevo, že jsme si nejistí, a že nevíme, jak dál. Stejně tak
pokud ve změnu sami neuvěříme, bude odpor mnohem tužší. Pokud nemáme změnu sami
před sebou zdůvodněnou, a pokud v ní nevěříme, nemá smysl snažit se jí
prosazovat u ostatních.
Tip 2: zapojte je!
Je dobré v procesu přijetí změny věnovat maximální
pozornost zapojení těch, kterých se změna týká. Lidé by měli
Mít možnost samostatně se rozhodovat a dílčích
detailech
Mít možnost rozhodovat o tom, jak bude změna
přijata
Mít prostor vyjednávat podrobnosti a detaily v procesu
přijímaní změny
Tip 3: Stanovte klíčová data
Dobře prosazená změna je změna s konkrétním termínem a
pevně daným harmonogramem zavedení. Pokud je Klíčové datum příliš daleko v budoucnosti,
hrozí ignorování až do samotného konce. Pokud je příliš blízko, hrozí revolta.
Hledejte optimální termín. Pokud je změna postupná, stanovte termíny, za které „nelze
jít zpět“
Tip 4: Stanovte měřítka
Změnu je třeba měřit. Jasně, srozumitelně, exaktně,
přehledně. Každý by měl vidět, jak změna probíhá, a kam změna vede. Je ideální,
když má každý přehled o tom, jak velký a jak pozitivní je jeho podíl na změně.
Tip 5: Pochvalte
Důležitý element. Pochvalte pozitivní práci na změně. Oceňte
konkrétní kroky, zvláště když jsou významné z hlediska celku. Když se něco
nepodaří, není nutné to kritizovat, ale je nezbytné na to upozornit –
ukazujeme, že máme kontrolu nad věcí.
3 Co dělat, když lidé změnu nepřijímají
Tip 1: stabilní postoj
Pokud něco nejde jak má, dávejte jasně najevo, že trváte na
daném cíli, a že jste emocionálně stabilní. Lidé to ocení dokonce i v případě,
že se jím to nelíbí.
Tip 2: Ukažte na příčinu
Neúspěšné zavadění změn má tisíce a jeden důvod: většina
bývá smyšlená lidmi, kteří změnu nechtějí. Ukažte na příčinu, dejte jasně
najevo, ze víte, kde je opravdový problém, demaskujte negativní. Není-li to
nezbytné, neodsuzujte konkrétní lidi, ale řekněte jasně, co se má změnit, aby
šly věci kupředu.
Tip 3: Hledejte spojence (2)
Žádný odpor není zcela kompaktní, vždy se najde někdo, kdo
se nakonec projeví jako spřízněná duše. Hledejte člověka, který vám pomůže
změnu prosadit, a začněte s ním spolupracovat. Pokud ho přesvědčíte,
hledejte další. Přesvědčit všechny najednou je hezké, ale často to není
technicky možné.
Tip 4: Zatištění autoritou
Mějte někoho, na koho se můžete obrátit, a kdo v případě
problémů bude fungovat jako vám nadřízená autorita. Ne proto, abyste na něj sváděli
neúspěchy, ale proto, aby vás podpořil v případě problémů.
Tip 5: Nepodlehněte nátlaku
Vzpoura? Revolta? Výhružky? Pokud jím podlehnete, pak už
velmi pravděpodobně nikdy nic neprosadíte. I když je to nepříjemné, těmto věcem
je nezbytné se postavit otevřeně a čelem. Jinak to nejde.
Tip 6: Vždy běžte příkladem
Když ne vy, Kdo? Běžte příkladem tak, aby to bylo jasně a
srozumitelné vidět.
Přejeme vám hodně úspěchů www.firemní-sociolog.cz
Díky za článek :)
OdpovědětVymazat